OVOZ laat een punt in Veenendaal liggen

OVOZ laat een punt in Veenendaal liggen

Berichtdoor bioboer » Di Mrt 26, 2019 10:59 pm

OVOZ laat een punt in Veenendaal liggen.
Het is natuurlijk oud nieuws, maar mijn vorige poging is vorige week door is door mijn siconenmonster ook wel laptop geheten met huid en haar verslonden.
Goed, zaterdag 16 maart togen wij met 12 personen van 2 teams in 3 auto’s richting een wielrennershome in Veenendaal Noordwest. Klimaatbewust natuurlijk al hadden we eigenlijk op de fiets moeten gaan, maar daar was het weer toch eigenlijk niet naar. Onze overige teamleden Alexander en Marcel kwamen op eigen gelegenheid. En onze geweldige eerstebordspeler Marcel kwam echt klimaatbewust uit Culemborg, namelijk per trein en vouwfiets!
En ook de schriftelijk bijdrage van Marcel is van hoog kaliber:
“Helianthus tuberosus, daaraan werkten wij samen in 1984!”, aldus zei mij direct voor aanvang van de match de sympathieke 2e bordspeler van Veenendaal 2, Pim Dik. Ja, inderdaad, in ons 1e jaar aan (toen nog) de Landbouwhogeschool Wageningen, lukte ’t aan ons projectteam (met nog ca. 8 andere studenten) in het kader van het mooie vak Landbouworiëntatie een verslag te schrijven over de aardpeer. Deze fascinerende plant, uiterlijk gezien een kruising tussen een zonnebloem en een aardappel, werd gezien als mogelijk ‘4e gewas’ voor de Nederlandse landbouw. Dat succes is er nog niet van gekomen, en evenmin was dit er vandaag voor het projectteam. Pim verloor van mijn teamgenoot de Paus (complimenten Pieter!), ikzelf dolf het onderspit tegen de jeugdige, clevere opponent Matthijs van Dodeweerd. Spannende, open partij. Strategisch deed ik het wel goed, vind ik, maar tactisch uiteindelijk toch niet. Na dameruil had Matthijs met 1 toren en 1 loper een heel gevaarlijke matdreiging weten te creëren. Die ontliep mijn koning. Vervolgens ontliep hij ook een mogelijk fatale penning, helaas wel door in een direct fatale penning te gaan staan! Ja, toch een soort paniekzet, met niet zoveel tijd meer op de klok, welke zet de ter zake adequaat klinisch schakende jongeling direct wist af te straffen. Anderhalve week tevoren nam ik voor ’t eerst deel aan het schaaktoernooi voor ouderen (50+), georganiseerd door Schaakvereniging Dodewaard te Zetten: achteraf gezien beviel mij dat nog beter!
Zoals gemeld had Pieter dus toegeslagen aan het tweede bord. Zelf zag hij het zo:
Ik heb met zwart een moeizame partij gespeeld .Mijn openingsopzet werd door mijn tegenstander gedwarsboomd. Ik probeerde mijn witte loper naar de koningsvleugel te ontwikkelen. Hij bleef echter zetten doen om pion d5 onder drukt te zetten en mij te bewegen deze loper met e6 in te sluiten. Op het moment dat ik eindelijk Lf5 dacht te kunnen doen, werd ik helaas door tactische manoeuvres, die ik schromelijk had onderschat, naar de afgrond gebracht .Ik moest een pion in de aanbieding doen om complicaties te scheppen, maar het zag er slecht uit. De opening had ons beide aardig wat tijd gekost en op dat moment moest mijn tegenstander nog wel zo’n 20 zetten doen in 10 minuten. Dat brak hem snel op. Door een slinkse grap, kon ik hem een belangrijke centrumpion afsnoepen en kreeg ik ineens een zeer kansrijke stelling. Hij gaf direct een paard weg en in een verloren positie met nog een paar minuten voor 13 zetten gaf hij op.
Ondertussen had Anja wederom een punt voor het team binnengesleept en moesten Hans en Sara helaas hun koning omleggen. Hans was zo dapper zijn minder geslaagde escapades op schrift te stellen en met ons te delen:

Tussen al mijn rampzalige partijen van de laatste tijd, was die tegen Veenendaal voor OVOZ de
rampzaligste. Ik had wit en koos voor het Schots. Deze opening is mij wel vertrouwd.
Na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 volgt meestal 4…Lc5. Mijn tegenstander dacht bij de 3e zet al een poosje na, waaruit ik afleidde dat ze niet gewend was aan deze opening.
Ik verwachtte daarom inderdaad 4…Lc5, waarna ik met 5.Le3 antwoord. Zij speelde echter 4…Pxd4.
Dat is een ongevaarlijke zet, omdat na 5.Dxd4 wit het initiatief heeft. Zonder echt te kijken speelde ik echter 5.Le3 alsof ze …Lc5 had gespeeld. Natuurlijk volgde 5…Pc6, waarna ik dus direct een stuk achter stond. Ik was zo boos op mezelf dat ik niet
meer rustig kon nadenken. Daardoor deed ik vervolgens een paar zetten, die mijn stelling er niet
beter opmaakten. Na een zet of 25 had ik helemaal niets meer en gaf ik op.

Zo stonden we dus met 3-2 achter. Ikzelf was al vrij snel in een toreneindspel met zelfs 2 pionnen meer terechtgekomen. Het was en bleef superscherp, maar ik heb het niet nauwkeurig genoeg gespeeld, waardoor mijn tegenstander Pieter Anjema naar remise kon afwikkelen. Te snel beide torens geruild. Enfin, nu 3,5-2,5 achter.
Wouter Bus aan bord 3 en Alexander aan bord 5 waren verreweg het langst bezig. We hadden nog minimaal 1,5 punt nodig. Wouter kreeg een remiseaanbod dat hij zo lang in beraad hield tot duidelijk was dat Alexander ging winnen en Wouter weinig tijd meer over had. Hij had eerder wel de overwinning door zijn vingers laten glippen. Hij schrijft er zelf uitgebreid over, analyseert de hele partij en deze mail stuur ik graag door naar de Schakelredactie. Hetzelfde geldt voor de partij van Alexander die er ook diep in duikt en daarbij de strijd tussen het engeltje op zijn rechterschouder en het duiveltje op zijn linkerschouder beschrijft. Als dit geen reden is om naar de volgende Schakel uit te kijken, weet ik het meer. Toevalligerwijs ontmoette Alexander tegenstander Gerard Bulthuis enkele maanden geleden al in de SOS competitie. Gezien de eerdere uitslag vond Alexander het een aangenaam weerzien: Uiteraard bracht ik deze gedeelde ervaring in herinnering, maar Gerard leek mijn vreugde niet te delen. Hmm. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
De ons welbekende en sympathieke arbiter Nico Bosman moest nog even ingrijpen. Alexander zette alvast een dame klaar voor promotie (bij elk bord standaard aanwezig, zaten er bij aankoop in Duitsland bij!), maar zijn tegenstander griste deze weer weg. Dat vond deze arbiter niet toelaatbaar.
En zo lieten wij een punt in Veenendaal liggen. Maar we zorgden hiermee wel voor lijfsbehoud in de 6e klasse KNSB. Voor het geval er volgend jaar ook een 7e klasse komt …
bioboer

Terug naar Externe