[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4765: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Schaakvereniging Wageningen • Bekijk onderwerp - Toernooi Arco

Toernooi Arco

Re: Toernooi Arco

Berichtdoor NPC » Za Okt 20, 2012 7:53 pm

Ronde 6
Het weer wordt alleen maar mooier. De zomerkleding kan dus aan op de fiets. Hoewel we in de ogen van de Italianen waarschijnlijk vreselijk underdressed zijn. Zij rijden er bij alsof het hartje winter is. Via de Ponale zijn we vandaag doorgereden naar het Lago di Ledro. Een bergmeer op 600 meter hoogte. Het was weer loeizwaar, maar wederom o zo mooi. Marlo is een betere klimmer dan ik, dus die heeft de route voortgezet naar 1600 meter. Ik ben teruggegaan via de afdaling van het filmpje van gisteren.
Na een verkwikkende lunch en douche ben ik naar de speelzaal gegaan, maar Marlo meldde zich nog niet. Het bleek dat zijn route 20 kilometer langer was dan gepland en hij moest vanwege het slechte wegdek ook nog eens twee kilometer lopen. Je mag bij dit toernooi een half uur te laat komen, vijf minuten voor de deadline stormde Marlo binnen.
Toen was ik al zo’n beetje klaar, want zoals in de post van OO te zien was, had ik een makkie. F5 was een enorme bok, na Pg5 kon ie eigenlijk al opgeven. Voor Marlo was de combinatie van een 2100 tegenstander en 25 minuten minder te lastig, hij verloor vrij kansloos.
NPC

Berichtdoor NPC » Za Okt 20, 2012 7:55 pm

Ronde 7
We beginnen in een vast ritme te komen. Op tijd opstaan, ontbijten en dan klaar voor een fietstocht. Vandaag een tocht door de vallei van de rivier Sarca. Vallei klinkt vlak en dat was het ook voor een aanzienlijk deel, maar er zat ook een fikse rotklim in. Op een gegeven moment zo steil en zoveel stenen dat ik vanwege gebrek aan snelheid gewoon omgevallen ben. Gelukkig zonder erg en verder was het weer een prachtige tocht.
De partij was zwaar, de jonge Noorse FM Benjamin Arvola was mijn tegenstander. Jonge Noren, die kunnen wel schaken. Hij speelde goed, zag meer dan ik, en dus een terechte nederlaag. Marlo was als een na laatste in de hele zaal nog bezig. In tijdnood kon hij de winst niet vinden. Als beste stuurman zag ik het wel en kon het hem na afloop meteen laten zien.
’s Avonds was er een snelschaaktoernooi en we besloten om daaraan mee te doen. Dat ging erg goed, ik won veel partijen door lekker snel te spelen en geen fouten te maken. “Mensch, was spielst du schnell’, verzuchtte een Duitse tegenstander die ik in remisestelling door de vlag joeg. Ik won zelfs van Arvola, een mooie revanche. Uiteindelijk won Arvola het toernooi met 7 uit 8, ik was tweede met een punt minder. De GM’s en IM’s deden niet mee, want het prijzenfonds bestond uit prodotti locali. Een mand met lokale producten. Ik won een soort mand die qua inhoud leek op wat je meeneemt als iemand in het ziekenhuis ligt. Behalve de rode wijn dan.
NPC

Berichtdoor NPC » Za Okt 20, 2012 8:00 pm

Ronde 8
Nog eenmaal de fiets gepakt, voordat ie ’s avonds terug moest naar het verhuurbedrijf. Een rustig ruim rondje Arco ditmaal. Al dat geklim gaat toch wat in de benen zitten namelijk. Maar, excuses voor het monotone verslag, het was toch weer prachtig. Arco en omgeving is namelijk een paradijs voor Rock Climbing. Tegen een steile rotswand omhoog klimmen. Vanaf de route van vandaag hadden we een prachtig uitzicht op de klimmers die aan de wand leken geplakt.
Eenmaal in de toernooizaal was Domenico Blasco de tegenstander. Toevallig ook mijn tegenstander in de laatste ronde van het snelschaaktoernooi. Toen won ik vrij makkelijk met wit, nu was het zwart lastiger. Hij doet namelijk helemaal niks. Met 14… De7 besloot ik maar eens om er een truc tegenaan te gooien. Hij trapte er in en verloor een pion. Hij offerde nog een tweede pion en leek nog wat compensatie te hebben. Ik verdedigde echter nauwkeurig en het eindspel was niet lastig meer, hoewel hij het zich lang liet bewijzen. Niet erg, want dan kon ik langer van mijn gewonnen stelling genieten, om OO maar eens te citeren.
Marlo won. In tijdnood had hij een variant op het winnende plan dat ik hem gisteren liet zien. Nu zag hij het dus wel.
Morgen nog een potje en dan zit het er weer op. Als ik win dan kom ik op een mooie 6 uit 9. Maar dan nog wel even Andrea La Manna (2193) verslaan. Manna dat neerdaalde uit de hemel, dat lijkt mij een lekker hapje. Of heb ik nou mis, Visje en VanDis kunnen mij ongetwijfeld corrigeren. Marlo wilde dit toernooi FIDE rating verliezen, want die was namelijk veel te hoog. Zijn KNSB Elo is 1731, zijn FIDE rating 1873. Maar ja, met een TPR van 2003 wil het nog niet erg vlotten.

Het diagram met de oefening is trouwens nog niet opgelost. Die van Visje werkt ook niet. Als het paard van d4 weggaat, heeft zwart namelijk altijd Le3 als extra optie.
NPC

Berichtdoor Qc7 » Za Okt 20, 2012 9:56 pm

Inspirerende verslaglegging NPC! Daar wil ik wel op inspelen. Vooral als je mijn oude favoriete sport noemt. Arco is inderdaad een fantastisch klimparadijs. Een plaatje waard.

rock_climbing_arco.jpg
rock_climbing_arco.jpg (68.85 KiB) 4192 keer bekeken

Manna is natuurlijk ook een interessant onderwerp. En niet alleen als bovennatuurlijke spijziging. In Italilië kennen ze 'la manna' ook als suikersap uit de bast van een es.

la manna-027.jpg
la manna-027.jpg (42.61 KiB) 4192 keer bekeken

Zoals het er hier bijhangt komt het ook van boven, maar dat is toch wat anders dan brood uit de hemel.

manna.jpg
manna.jpg (49.15 KiB) 4192 keer bekeken

'Mit manna Gott in de wostenie spisete de kinder Israël. Damit sine kraft bewisete.' Een interpretatie van Duitse kloosterbroeders die misschien voor verbetering vatbaar is.

Overigens een enigszins gedateerde voorstelling van zaken. (Paneelschildering uit de 17e eeuw) Het waren zeer waarschijnlijk niet van die bruine broodjes, maar wit spul en dat klopt dan weer met dat hangende suiker. Voor het hele verhaal moet je naar Exodus 16: 'Als nu de liggende dauw opgevaren was, zo ziet, over de woestijn was een klein rond ding, klein als de rijm, op de aarde.'

Veel succes morgen tegen Andrea!
Decent right is pretty left. End if you're ever sad, just remember the world is 4.543 billion years old and you somehow managed to exist at the same time as Kees van der Staaij.
Gebruikers-avatar
Qc7

Berichtdoor Oortje » Zo Okt 21, 2012 8:36 pm

Helaas, Marlo en Kees hebben de laatste ronde allebei verloren. Wie weet komt er nog een eind(ronde)verslag, maar in ieder geval bedankt voor de mooie verhalen, Kees :!:
Gebruikers-avatar
Oortje

Berichtdoor wall » Ma Okt 22, 2012 12:19 pm

Antwoord opgave:
... Dh6
Tg8 Tf4
g5 Le4
Pg6 Dxh6
Kxh7 Th4 mat
wall

Berichtdoor Qc7 » Ma Okt 22, 2012 1:23 pm

Leuk Wall, ik zat ook net te kijken. Le4 is de zet, maar Dxh7 niet: Kxh7 Th4+ en gxh4. In plaats van Dxh7 Pf3.
Decent right is pretty left. End if you're ever sad, just remember the world is 4.543 billion years old and you somehow managed to exist at the same time as Kees van der Staaij.
Gebruikers-avatar
Qc7

Berichtdoor NPC » Ma Okt 22, 2012 5:18 pm

Ronde 9
Vroeg op, want het appartement moest nog aan kant worden gemaakt en de laatste ronde begon al om 9.30 uur. Ik trof een goed voorbereide Andrea La Manna. In de analyse achteraf vertelde hij dat we een partij van Petrosian volgden. Ik wist dat niet, maar had wel de standaardzetten gedaan die bij de variant horen. Hij week met 13… Ph5 af om spel te krijgen en ik verleidde hem tot een kwaliteitsoffer. Net toen ik me bedacht dat18… Lh6 wel vervelend was, speelde hij snel Le5. Na een zware strijd bleek zijn kwaloffer toch wel heel gevaarlijk. Ik deed het niet optimaal en werd er vervolgens overtuigend afgezet.

Marlo had twee tegenstanders, Mira Kierzek en de klok. Hij moest namelijk om 13.30 uur de bus hebben, vanwege een aanstaande verhuizing wilde hij met de nachttrein naar huis. Mira deed het rustig aan, maar gelukkig vond ze om 13.10 uur de winnende combinatie, zodat Marlo met een gerust hart kon opgeven en naar het busstation kon lopen. Ik kon nog twee uur in het zonnetje wachten op Mariëlle. We plakken er namelijk met zijn tweetjes nog een weekje Gardameer aan vast.

Terugblikkend kan ik zeggen dat we een fantastische week hebben gehad. Prima toernooi, goede organisatie, leuk stadje en een prachtige omgeving voor een actief schaaknevenprogramma. We komen zeker een keer terug en ik kan het iedereen aanraden om ook eens mee te doen.
NPC

Berichtdoor NPC » Ma Okt 22, 2012 5:21 pm

Richard heeft de juiste oplossing gevonden. Tijdens de partij heb ik de Tf4, Le4 en Pf3 wel in allerlei varianten bekeken, maar de drie zetten combineren is niet in me opgekomen.

Ik won gelukkig toch en wel na:
25.Rae1 Bxd4 26.Bxd4 Qxb3 27.Qh6 Rg8 28.Bxe5 dxe5 29.Rxe5 Rae8 30.Rxe8 Bxe8 31.Re1 Qb5 32.h4 Qd7 33.Re7 Qb5 34.d6 Qa4 35.d7 1–0
NPC

Berichtdoor NPC » Di Aug 07, 2018 7:03 am

Tijd om dit draadje weer naar boven te halen. Na zes jaar ga ik opnieuw meedoen aan het prachtige toernooi in Arco. En Jeroen gaat ook mee!
Absolute aanrader, dus meer gegadigden zijn welkom. Meer info op http://www.arcoworldchess.com/wp-conten ... o-2018.pdf
Of mail mij op k.stap[at]planet.nl.
NPC

VorigeVolgende

Terug naar Toernooien