Toernooi Arco

Re: Toernooi Arco

Berichtdoor Oortje » Vr Okt 19, 2018 7:32 pm

Kees verliest (kwam er laat in en toen zag het er al niet goed uit), maar Jeroen wint, dus staan ze beiden nu op 4 en morgen spelen ze weer naast (of schuin achter) elkaar.
Gebruikers-avatar
Oortje

Berichtdoor NPC » Za Okt 20, 2018 6:16 am

Eerst even terug naar donderdag.

Het ritme zit er goed in. Naar de bakker, ontbijten en dan fietsen. Maar op de derde dag begint het klimmen er wel in te hakken. Dus een wat rustiger rondje gekozen, met wel nog een enorme kuitenbijter tussendoor. We hebben het echter weer gehaald.

Achter het bord ging het wisselend. Jeroen trof met Domenico een oude bekende van mij. Zes jaar geleden had ik hem verslagen. Het is een zeer degelijke speler. Zijn lage rating is bedrieglijk, in de jaren tachtig heeft ie 2300 gehad. Jeroen trof hem vandaag in een agressieve bui. Met een fraai offer kwam de koningsstelling open. Wellicht heeft Jeroen één kans op een verdediging gehad, toen hij die miste was het snel bekeken.
Ikzelf had na een zet of twintig met zwart al een heerlijke stelling. Hij verdedigde echter goed, waardoor het toch nog lastig werd. Gelukkig maakte hij een foutje, waarna in de hoek het fraaie blok van een witte pion op b2, een witte toren op a1, een zwarte pion op a2 en een zwarte loper op b1 ontstond. Dat was niet lastig meer.

Vrijdag was Jeroen wel een beetje klaar met fietsen. Na een uur was hij blij dat hij de MTB kon inleveren. Ik plakte er nog een uurtje aan vast. Achter het bord was ik snel klaar. Ik deed het in de opening al fout, mijn tegenstander liet na afloop precies zien waar. Hij had hier zelf afgelopen jaar al twee keer mee verloren.... Ik kwam in een vreselijk passieve stelling terecht en in plaats van lijdzaam afwachten, probeerde ik er met een pionoffer nog wat van te maken. Maar helaas werkte alle tactiek in zijn voordeel.
Jeroen bereikte al snel een eindspel van goed paard tegen slechte loper. Toen hij kon afwikkelen naar een pionneneindspel, was de winst niet moeilijk meer.

We eten elke avond lekker, maar gisteren was wel weer een hoogtepunt. Een heerlijke zeebaars van de grill!

Vandaag zitten we inderdaad voor het eerst daadwerkelijk naast elkaar.
NPC

Berichtdoor Sulfideproducent » Za Okt 20, 2018 1:48 pm

Succes nog zaterdag en zondag Jeroen en Kees.
Sulfideproducent

Berichtdoor Oortje » Zo Okt 21, 2018 7:49 am

Resultaten van gisteren: Jeroen verliest, Kees remise. Succes met de laatste ronde en met de terugreis!
Gebruikers-avatar
Oortje

Berichtdoor Oortje » Zo Okt 21, 2018 4:31 pm

In de laatste ronde hebben ze allebei remise gespeeld.
Gebruikers-avatar
Oortje

Berichtdoor NPC » Ma Okt 22, 2018 5:15 pm

We zijn weer thuis van een leuk, gezellig, maar qua resultaten matig toernooi.

Zaterdag stegen we nog wel tot grote hoogte. In de hoogte zijn we met de Funivari de Monte Baldo opgegaan. In tien minuten sta je vanaf het dorp Malcesine aan het Gardameer op 1800 meter hoogte. Prachtige uitzichten natuurlijk. En een verrassend aangename temperatuur.
Terug in Arco stegen we achter het schaakbord tot minder grote hoogte. We zaten nu inderdaad naast elkaar en ik zag het bij Jeroen al snel mis gaan. Zijn tegenstander had 's ochtends flink geplugd en Jeroen kon zich de theorie niet meer goed herinneren. Al snel ging het helemaal fout en verloor hij de dame voor een toren. Een paar zetten later werd het tijd om op te geven.
Zelf had ik wederom een plusje, maar de tegenstander verdedigde goed. Ik probeerde van alles, maar hij bezweek niet. Dus dan maar weer remise.

Zondag begonnen de partijen al om 9.30 uur. Nadat we het appartement aan kant hadden gemaakt, konden we aan de laatste ronde beginnen. Jeroen speelde tegen een Hongaarse smurf van 10, die het hele toernooi nog niet veel bijzonders had laten zien. Maar hij bleek de Wolga goed te beheersen. Een goed getimed kwaloffer gaf hem alle kansen. Hij koos voor een zetherhaling, maar had waarschijnlijk een betere voortzetting. Jeroen was allang bij want het was vooral tactisch bagger, vatte hij zijn toernooi treffend samen.
Zelf wist ik een goede stelling maar weer eens niet tot winst te voeren. Het verzandde in een dame-eindspel, maar mijn tegenstander liet dameruil toe. Ik vermoedde dat het pionneneindspel gewonnen was. Dat was het waarschijnlijk ook, maar het bleek maar weer eens hoe moeilijk die eindspelen zijn. Ik deed het niet goed en we promoveerden gelijktijdig. Ook die dames gingen er weer en af en toen we allebei op het punt stonden met onze laatste pion nog een dame te halen, was remise echt onvermijdelijk. Ook voor mij een toernooi van de gemiste kansen.
NPC

Vorige

Terug naar Toernooien