Tweede knonkt zich veilig

Tweede knonkt zich veilig

Berichtdoor Pèlle » Zo Apr 08, 2018 11:52 am

Het tweede is na een 4-4 gelijkspel tegen Amsterdam-West veilig, waardoor we ook volgend jaar nog verzekerd zijn van veel grouphugs in de derde klasse. De psychologische oorlogvoering van de KNSB begon al maanden voordat we tegen onze West-Amsterdamse vrienden speelden. Dit jaar zat een retourtje Amsterdam er niet en moesten we het waar maken in de Wageningse Kuip. Hierdoor miste we ook de pizza bij de welbekende Amsterdamse serveerster, volgens mij vond ze mij toch echt de leukste van het stel. Daarnaast begon Ppprof ook nog eens gedesillusioneerd aan zijn partij toen Yvette Nagel niet mee bleek te doen aan de Amsterdamse zijde. Zal Claim vorig jaar dan toch iets te hard hebben uitgehaald achter het bord? Ook liep ik Sven Pronk weer eens tijdens het lijf, die vroeger nog gewoon bij Voorst de sterren van de hemel speelde. Hij mocht het op een tegen de Naaijerd opnemen en het leek een ruig potje te worden. Halverwege de middag leek het er wel OK uit te zien, maar ik moet toegeven dat ik weinig van de partijen gevolgd heb in de eerste uren. Ananasdame haalde het eerste punt binnen, maar het tij keerde toen Audry’s partij in mineur eindigde met een fout en een nul. Hans leek ook redelijk uit de opening te komen, maar moest toch het punt aan de Amsterdammers laten. 2-1 voor “hun” dus, maar daar kwam rond de tijdscontrole verandering in. Tjerk zorgde voor de gelijkmaker na een scherpe opening. Waar de partij lange tijd alle kanten op leek te kunnen gaan, trok onze jongste promovendus aan het langste eind. Thomas stond al snel een stuk voor en won soepel zijn potje.

Ppprof leek lange tijd een plusje te hebben, omdat hij een extra pionnetje had. De dames en torens werden geruild, maar zelfs met de fluwelen eindspeltechniek van de Professor bleek niet voldoende om het extra houtje te verzilveren. Sjef liet zien nog steeds over stalen ballen te beschikken en speelde een originele openingsopzet. Ook hier werden wat houtjes geruild en bleef er een toren/loper voor Sjef tegen een toren/paard over voor tegenstander Ron. Onze topper leek met wat matproblemen te zitten, maar vocht zich er gedreven uit. Uiteindelijk haalde Sjef het bevrijdende halfje binnen en stelde daarmee het matchpunt veilig (4-3) en handhaving veilig (en natuurlijk ook de knuffels, etentjes, alle malle mailtjes van de Naaijerd en het slappe geouwehoer).

De Naaijerd had zo’n roteindspel op het bord, met allebei twee torens en een licht stuk. Sven’s paard leek sterker en ook de meerderheid op de damevleugel zag er veelbelovend. Ik zag het al helemaal voor me, schuif-schuif-paardensprong-schuif, wat pionzetjes op de damevleugel en een punt voor Sven. De Naaijerd bewees wederom dat ik niets van eindspelen snap en leek wat tegenkansjes te creëren. Ppprof kon het niet langer meer aanzien en dacht de Naaijerd op een creatieve manier te redden. Met twee Grolsch verscheen hij aan het bord. Sven wist niet hoe snel hij zijn colaatje weg moest krijgen om aan het bier te kunnen. Achteraf gezien bleek het wel een gewaagde keus om er een bierwedstrijd van te maken, De Naaijerd had het voordeel van de extra kilo’s, terwijl Sven tot voor kort nog een student was. Een evenwichtige strijd op leven en dood was het gevolg. De spanning was om te snijden en het slok-per-zet tempo werd opgevoerd. Uiteindelijk won Sven achter het schaakbord door een veropgerukte koning en eindigde het een 4-4 gelijkspel. Onze teamleider won de bierwedstrijd met een slok of twee voorsprong, maar de teleurstelling was groot toen bleek dat de arbiter daar geen bonuspunt voor uitkeerde.
Pèlle

Re: Tweede knonkt zich veilig

Berichtdoor denaayerd » Zo Apr 08, 2018 12:02 pm

Tja, ik heb allerlei mooie kansen op remise gemist, maar Sven heeft goed gevochten voor het punt. Nog wat hoogtepunten van de middag was de nieuwe aanwinst van het eerste die door Sander geintroduceerd werd. Ik zie volgend jaar wel een paar invalbeurten in het tweede aankomen. Verder viel op een gegeven moment het licht uit in de Vredehorst, wat zelfs leidde tot landelijk nieuws: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1887258 ... wageningen

Tot slot de derde helft. Er was nog maar een klein groepje boeven bereid naar de Chinees in de Nude te gaan, dus toen is er besloten wat extra hulptroepen in te schakelen. Jona en Jochem hebben hun eerste schaakchineesavond beleefd.
denaayerd

Terug naar Externe