Het tweede prutst verder door

Het tweede prutst verder door

Berichtdoor Sulfideproducent » Zo Feb 10, 2019 7:37 am

Verslag van Tjerk

Het is weer februari. Het Tata Steel Chess geweld is weer achter de rug. Veel club en teamgenoten waren traditiegetrouw in Wijk aan Zee te aanschouwen. Zelfs ons lieve oud-lid De Masseur was niet weg te slaan van de partij Kramnik – Anand.

Zonder de studerende DeNaaijerd en deAngel of Harlem die een maand later nog in Wijk aan het vertoeven was, speelden we in Februari tegen de rode lantaarndrager Moira-Domtoren. Onder leiding van interim teamleider Sul zouden we dit wel even gaan klaren….

Met een ferme eindsprint zat iedereen, inclusief Jef, om 13.02 achter de borden voor dit belangrijke duel. Op het 1e kon onze Jef meteen al 3km (+- 12 min op zijn tempo) voorsprong nemen op zijn tegenstander die maar geen antwoord wist te bedenken op 1. d4 …c5! Nadat er een versnelde Draak op het bord kwam kon Jef een fijne stelling bereiken.

Ondertussen was het op de andere borden minder florissant. Robin had een rustig, niet noemenswaardig, halfje genoteerd op bord 5. Cees, op bord 7, speelde tegen de sterkste tegenstander van Moira-Domtoren. Hij werd flink aan de tand gevoeld met een sterke koningsaanval van zijn tegenstander. In de vele complicaties kon Cees het niet houden en verloor.

Ongeveer tegelijkertijd zag het er op bord 3 en 4 voor ons ook niet goed uit. Anna op bord 3 kreeg een Konings-Indisch in de voorhand tegen haar Siciliaan voorgeschoteld. Dat dit systeem niet gevaarlijk is weet ik echter uit eigen ervaring. Aanvankelijk ging het dus ook prima voor haar maar na het open lijnen geweld op de a- en b-lijn stond Anna toch echt wel slecht en verloren. Ze speelde nog lang door maar geen moment zat de winst er in. Op bord 4 verging het Thomas niet veel beter. De opening ging prima maar nadat Lb4 werd gemist was het snel gedaan met de witte stelling. Materiaalverlies en weg partij.

Hans deed op bord 6 gelukkig wat terug. De hele partij stond hij beter, meer ruimte en actief stukkenspel. Een keurig puntje.

Dan mijn eigen bord, met wit op 2. In het middenspel werd ik langzaam weggespeeld en nadat ik Pxg2 en daarna Pxh3 om mijn oren kreeg had ik er weinig geloof meer in. Gezien de rest van de partijen rommelde ik echter maar door. Iets wat de andere borden ook deden.

Jef had inmiddels een vrije b-pion gecreëerd. Totaal niet dodelijk maar wel genoeg om de tegenstander te laten buigen. Een nuttig puntje van onze kopman.

Dan onze Clemens nog op bord 8. Net als Hans stond hij de hele beter actief en had meer ruimte. De winst werd echter niet gevonden en dus was remise het logische gevolg.

Aan mij op bord 2 dus de taak om te zorgen dat de 3-4 achterstand een gelijkspel zou gaan worden. Met twee pionnen achter was ik zoals gezegd lekker aan het rommelen en wist ik zowaar actief  stukkenspel te creëren.  En toen eindelijk in de tijdnoodfase wist ik mijn tegenstander te trucen met Pd6 om zodoende een pion terug te winnen. Dat mijn tegenstander daarna een verliezende zet deed werd door ons beide niet gezien. Wel had ik gezien dat ik een stuk zou winnen met allerlei penningen en hangende stukken als vervolg. Deze bizarre stelling bleek remise en zodoende verloren we de als team 3.5-4.5.

Volgende maand dan maar naar Nijmegen. Is de afhaal Chinees al gebeld Masseur?
Sulfideproducent

Re: Het tweede prutst verder door

Berichtdoor Ppapa » Ma Feb 11, 2019 12:04 pm

Mannen (en dame naar ik zowaar begrijp),
Als jullie op 16 maart ff tijdig een berichtje sturen met een tijd en aantal personen dan laat ik Chinees aanrukken. Slaan jullie zelf even de drank in die jullie bij het eten willen nuttigen? Jullie zijn van harte welkom op het bekende adres. Uiteraard ga ik er daarbij vanuit dat jullie daarbij de broodnodige 3 punten in de tas hebben. Ik zal ws niet bij de wedstrijd zijn omdat ik voorlichting moet geven.
Alvast heel veel succes en ik kijk er naar uit, en mijn kinderen ook want die zijn dol op Chinees (al vinden zij al die gasten wel heel vervelend)!
Masseur alias Ppapa
Ppapa

Terug naar Externe